Perroner


15.5.2009
 
Af Bo Skotvig


Her kan du læse hvordan jeg har grebet opgaven an mht. til selv at bygge en dansk perron til anlægget. Man kan nemlig ikke købe noget færdigt der ligner. De fleste byggesæt der findes på markedet er med forbillede i en tysk perron, og de er bygget af helt andre elementer end de danske. Langt de fleste danske perroner er bygget af betonelementer sammenholdt af jerndragere. Afhængigt af højden af perronen, består de af 1-3 betonelementer oven på hinanden. De fleste jyske perronner har kun en enkelt og derfor forholdsvis lave. Det er sådan en perron jeg har taget udgangspunkt i. Ønsker man en højere perron kan man lave den lidt højere svarende til to elementer. Dog er 3 elementer forbeholdt s-togsstationer hvilket man bør undgå hvis det ikke er formålet. Ellers får man alt for høje perronner.

Mine perroner opbygges på basis af udskåret mdf plade. Det er derfor vigtigt det er savet/skåret meget fint. Jeg fik mine lavet efter mål hos en trælast og de skulle blot slibes lidt til efterfølgende. De er lavet 1 cm høje hvilket passer nogenlunde til sporene, som er placeret på 3 mm lyddæmpning. Bredden vurderer du selv - det kommer an på sporproducent og egne ønsker/muligheder. Der skal dog være en rimelig bredde, da man ellers ikke har plads til detaljer på perronen + man får et urealistisk udseende. Skal det være rigtigt fint kan man evt. lige file i mdf-pladen inden maling og montering af stolper, hvis der skal være overfladisk overgang mellem perronerne.


På billedet ses mdf-pladen hvor siderne er malet betongrå og der er limet jernstolper på.

Når pladerne er savet og slebet til, males siderne betongrå. Jeg har brugt en vandbaseret maling. Til de lodrette stolper har jeg taget noget meget tyndt plasticcard. Jeg har brugt overskydende vinduesplast fra et byggesæt som er meget tyndt. Først har jeg malet det rustfarvet med en mat maling. Derefter har jeg udskåret det i 1 cm høje og 2 mm brede strimler. Disse er limet på perronerne med ca. 5 cm afstand. Det er lidt af en udfordring til tålmodigheden og en pincet kan anbefales. Tag hellere lidt af gangen end det bliver for sjusket.

Når stolperne er limet på kan perronerne monteres på anlægget. Jeg har brugt et stort bor til at forbore således skruen bliver plan med overfladen. Hele konstruktionen er i det hele taget meget solid. Når perronen er monteret skæres 1 mm plasticcard til som perron kant og overflade. Denne skal rage ca. 1,5 mm ud over perronkonstruktionen. Når det er skåret til males siderne betongrå - overfladen males først til sidst. Jeg har brugt kontakt lim til at lime plasticcard på mdfpladen. Når det er tørret spartles samlinger til og slibes efterfølgende plant.


Plasticcard 1mm tykt er skåret til og er klar til limning. Skær alle plader til så du kan måle efter før du limer. Bemærk forboring i perron så skruen ikke rager op til overfladen.

Tjek overfladen er helt fin og plan. Derefter kan det sidste malerarbejde begynnes. Overfladen males ført asfaltfarvet - en mørkere grå end beton. Vælg kun matte farver. Når det er tørt bruges der malertape langs siderne i en afstand til kanten på ca. 3 mm. Disse males herefter betonfarvet og udgør kanten af perronnen.


Til venstre ses samlingen af to plasticplader. Samlingen spartles ud og slibes til. Til højre ses hele peronnen som er dækket af i alt 4 sammensatte plasticplader.

Til slut kan der dekoreres med bænke, skraldespande, perron tag og hvad der ellers kan være behov for afhængigt af forbilledets. Generelt vil jeg anbefale man kigger på fotos af forbilledet, især hvis man bygger efter et konkret forbillede. Artiklen opdateres når perronen er helt færdig.



Billede af hvordan det færdige resultat kommer til at se ud. Asfalten er billedemanipulation, men giver en ide om hvordan det færdige resultat blliver.


Billede af perron på Vejen Station 2007. Forrest i billedet ses den midterste perron som efterhånden er meget nedslidt. Bagerst ses perron af nyere dato. Begge er dog af helt samme konstruktion som ovennvævnte model.

Der findes naturligvis mange forskellige måder at lave perroner på. Skal man bruge færdige perronsider kan man evt. bruge noget skumgummi man skærer til og derefter limer perronsiderne på. Dette giver en lettere konstruktion og kan med fordel bruges på f.eks. modulanlæg.



©Copyright 2008 Bo Skotvig