MG-Togmodelle - MH

Af Bo Skotvig 15. april 2007

DSB's litra MH er et lille tre akslet rangerlokomotiv, der blev bygget i 120 stk. i perioden 1960-1965. MH afløste primært F og Q maskinerne, der begge var damplokomotiver. MH er et dieselhydraulisk lokomotiv og var udstyret med kobbelstænger og blindaksel til kraftoverførsel til hjulene. Ideen kommer fra 3 lejede lokomotiver leveret af Henschel, og teknikken var både velkendt og gennemprøvet. Efterfølgende bestilte man 3 stk. nemlig MH 201-203, men disse havde et andet udseende end de 120 stk. bygget hos FRICHS.
Maskinerne har kørt i ca. 40 år, da den sidste MH blev udrangeret i Køge i 2001. Bemalingen var oprindeligt DSB's standard farve nr. 3 grøn. Selvom mange maskiner fortsatte med at køre i det grønne design, blev hovedparten omlakeret i rød/sort design. Den første blev ommalet i 1974, dog tog ommalingen først fart i løbet af 1980'erne. Dermed kan lokomotivet både bruges i epoke III og IV og er dermed en kærkommen model. Ikke mindst pga. det store antal hos forbilledet. Det er derfor meget glædeligt, at MG-Togmodelle har taget initiativ til, at producere en model af MH.


Om modellen
Modellen leveres både til 2- og 3-skinnedrift og der tilbydes forskellige numre og varianter i henholdsvis grøn og rød/sort design. Sidstnævnte også med blink på taget og radioantenner. Du kan se en liste med de forskellige varianter nederst på siden.
Rangerblinket kræver dog isætning af dekoder, og er en god detalje. Endvidere kan lyset indstilles, så det f.eks. kun er de to nederste lanterne der lyser, når der rangeres. Til strækningskørsel kan alle tre lanterner tændes. Lanternerne er meget fint detaljeret og trods deres placering uden for vognkassen er det flot, der ikke er gået på kompromis med belysningen. Når der rangeres er der endvidere lys i førerhuset, hvilket dog forekommer lidt
for kraftigt.



Klik på billederne for større størrelse >>

MH 312 set fra siden

Modellerne giver et godt helhedsindtryk, dog er hjulene desværre en anelse for små. De måler 12 mm, men burde være 13,2 hvilket er lidt ærgerligt. Håndbøjlerne er meget fine og tynde. Desværre er de også meget skrøbelige, så lokomotivet skal håndteres med omhu. Litreringerne er generelt pæne. Dog er litreringen på den grønne placeret for langt mod midten af førerhuset. Det er dog kun noget man bemærker når man sammenligner med et billede. Fabrikspladerne på lokomotivet er meget flotte og endda med korrekt nr. På den rød/sorte udgave er der endvidere et flot piktogram for brandslukker.

Bemalingen er på begge lokomotiver ganske flot. Den grønne er lidt svær at fotografere, men den virker helt korrekt. Farverne virker en anelse mere mat end normalt på industrimodeller, hvilket er positivt, da rangerlokomotiverne sjældent fremstod nyvaskede - tværtimod. På den grønne er taget blevet sort, som tilfældet er på den rød/sorte udgave, hvilket skulle være grønt. De seneste udgaver har dog også grønt tag. Det betyder ikke så meget - slet ikke hvis man patinerer sin model. Da udstødningen af placeret niveau med taget blev dette mørkt og sodet med tiden. Vinduerne er indsatte og er flot markeret med henholdsvis gummiramme og aluramme.

Lokomotivet er opbygget på et zinkstøbt chassis, hvilket giver lokomotivet en rigtig god vægt. Vægten er en stor fordel, da lokomotivet selvsagt har sværere ved at optage strøm i forhold til f.eks. et langt 6 akslet lokomotiv. Motoren er fra Mashima og trækker via en aksel med snække og reduktionsgear. Der er endvidere svinghjul på motoren, der er næsten lydløs. Modellen er med et NEM-652 stik forberedt for isætning af dekoder. Tog & Tekno anbefaler en ESU version 3.0, der fysisk passer perfekt og samtidigt sikrer en blød gang ved lav hastighed.
Overdelen er forholdsvis nem, at afmontere da denne er monteret med skruer.

Lokomotivet har for størrelsen en god trækkraft, der er tilstrækkelig. Lokomotivet skal jo primært bruges til rangering, selvom det også har kørt som strækningslokomotiv i enkelte tilfælde. Trods svinghjulets størrelse har modellen et pænt udløb. På nogle modeller er tolerancen i gangtøjet for lille. Det kan dog i de fleste tilfælde løses med tilkørsel, selvom dette ikke står anført i brugsvejledningen. Efter tilkørsel bør gangtøjet dog smøres med jævne mellemrum for at undgå slitage.

Modellen har været efter spurgt i markedet i meget lang tid og det er derfor meget glædeligt, man endelig kan købe en færdigmodel af lokomotivet. Der er et par småfejl, men som udgangspunkt er der tale om meget flot model som kan finde indpas hos langt de fleste pga. de mange varianter der tilbydes.

MH 322 set fra siden

Du kan læse mere om de enkelte numre og billeder på jernbanen.dk

Lokomotivet er også blevet anmeldt i:
Banen nr. 94

Du kan også læse mere om forbilledet i:
Lokomotivet nr. 80

De anmeldte lokomotiver er:

MH 322 Varenr. 15009 DC 1966 Grøn
MH 312 Varenr. 15005 DC 1979 Rød/Sort.

Øvrige katalognumre:


DC Jævnstrøm

Varenr. og forklaring
15001DC MH 301 1960 - Grøn. Den første Mh fra Frichs.
15003DC MH 307 1987 - Grøn. Designlitreret med gule blink på tag.
15005DC MH 312 1979 Rød/sort. Gule blink på taget.
15007DC MH 316 1980 Rød/sort Gule blink på taget.
15009DC MH 322 1966 Grøn
15011DC MH 325 1992 Grøn. Gule blink på taget - gule rangerbøjler og trin.
15013DC MH 346 2004 Grøn . Gule blink på taget - udført som DSB Museumstogs Mh.
15015DC MH 348 1969 Grøn.
15017DC MH 349 1966 Grøn.
15019DC MH 359 1979 Rød/sort. Blink på taget.
15021DC MH 378 1980 Rød/sort. Blink på taget.
15023DC MH 380 1979 Grøn. Blink på taget.
15024DC MH 310 1996 Rød/sort Blink på taget - gule trin.
15027DC MH 314 1992 Grøn. Blink på taget - gule trin og rangerbøjler.
15029DC MH 358 1989 Rød/sort. Blink på taget.
15031DC MH 416 1990 Rød/sort. Blink på taget.

AC Vekselstrøm

Varenr. og forklaring
15002AC MH 301 1960 - Grøn. Den første Mh fra Frichs.
15004AC MH 307 1987 - Grøn. Designlitreret med gule blink på tag.
15006AC MH 312 1979 Rød/sort. Gule blink på taget.
15008AC MH 316 1980 Rød/sort Gule blink på taget.
15010AC MH 322 1966 Grøn
15012AC MH 325 1992 Grøn. Gule blink på taget - gule rangerbøjler og trin.
15014AC MH 346 2004 Grøn . Gule blink på taget - udført som DSB Museumstogs Mh.
15016AC MH 348 1969 Grøn.
15018AC MH 349 1966 Grøn.
15020AC MH 359 1979 Rød/sort. Blink på taget.
15022AC MH 378 1980 Rød/sort. Blink på taget.
15024AC MH 380 1979 Grøn. Blink på taget.
15026AC MH 310 1996 Rød/sort Blink på taget - gule trin.
15028AC MH 314 1992 Grøn. Blink på taget - gule trin og rangerbøjler.
15030AC MH 358 1989 Rød/sort. Blink på taget.
15032AC MH 416 1990 Rød/sort. Blink på taget.
©Copyright 2007 Bo Skotvig